Lekce 1 - Úvod do SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače
Vítejte v seriálu, který si klade za cíl přiblížit principy
fungování internetových vyhledávačů a SEO.
Začneme od základů. Pochopíme, jak vyhledávače fungují, naučíme
se psát kvalitní webový obsah, analyzovat provoz webu a konečně také
zvyšovat jeho návštěvnost. Seriál píši jako provozovatel sítě
itnetwork.cz, kterou jsem kdysi založil jako malý osobní blog a postupně ho
vypracoval až na úroveň české IT centrály. O nabyté zkušenosti bych se s
vámi nyní rád podělil.
Co je to SEO
Search Engine Optimization, česky můžeme říct Optimalizace pro vyhledávače, je soubor postupů, který pomůže zlepšit dohledatelnost stránek pomocí vyhledávačů (např. Google, Seznam, Bing, Yahoo, ale také Facebook, YouTube, …). Tedy, čím lépe optimalizovaný web je, tím výše se ve výsledcích vyhledávání objeví. A čím výše se objeví, tím větší je šance, že se na něj návštěvník podívá. To zní dobře, že?
Jednoduše - SEO pomáhá dostat naši webovou stránku na co nejpřednější místo ve vyhledávačích, v neplaceném vyhledávání.
Ukažme si to na jednoduchém příkladu, proč je SEO tak důležité. Dejme tomu, že zadáme do google vyhledávání slovo káva, protože si chci nějakou koupit:
Když pominu wikipedii, tak mě zaujmou možná tak první tři nebo čtyři odkazy. V dobré náladě možná prohlédnu celou první stránku, ale spíše ne. Čím níže se naše stránka dostává, tím méně pozornosti jí zákazník věnuje. Jakmile jste na druhé straně, nebo snad třetí, čtvrté nebo páté, zmenšuje to víc a víc šanci na to, že si potencionální zákazník všimne vaší stránky, a vy tak nakonec přicházíte o enormní množství platících zákazníků.
Až 75 % uživatelů nejdou dál, než do konce 1.strany.
Ale jak to můžeme tedy ovlivnit?
Kvalitou obsahu a jeho strukturou, technickým zpracováním webu, oblíbeností
na Internetu a dalšími faktory musíte přesvědčit
vyhledávače, že máte nejlepší odpověď na dotazy
uživatelů.
Co SEO zahrnuje
SEO obvykle zahrnuje tvorbu zpětných odkazů (a to např. i kupováním PR článků - o tom více v dalších částech seriálu), dále psaní sémantických článků, správné vyplnění meta tagů a zejména volbu a správné použití vhodných klíčových slov. S klíčovými slovy úzce souvisí pojem copywriting, který označuje psaní obsahu tak, aby byl co nejatraktivnější pro vyhledávače. Nesmíme však zapomínat, že web musíme v první řadě tvořit pro lidi.
Jak moc se zabývat klíčovými slovy záleží na tom, jak vysokou konkurenci ve svém oboru máte. Pokud existují desítky webů, které nabízí přesně to samé co vy, můžete je porazit právě tím, že váš web bude lépe optimalizovaný, a tím pádem dorazí uživatelé právě na něj. Největší důraz byste měli klást na klíčová slova tehdy, když vlastníte např. webovou vizitku o několika stránkách. Každá stránka by měla být z toho pohledu pečlivě promyšlena. Pokud máte naopak web s velkým počtem stránek, stačí dodržovat základní praktiky a soustředit se na to, abyste měli kvalitního obsahu co největší množství.
Cíle SEO
Hlavním cílem (ne cílem optimalizace, ta je jen nástroj) je přivést na stránky co nejvíce návštěvníků a následně z nich udělat (říká se tomu konverze) platící zákazníky (pokud možno vracející se). Cíle můžeme shrnout například takto:
- zvýšení (organické) návštěvnosti stránek,
- zlepšení konverze,
- zvýšení doby strávené na stránkách (tedy snížení míry opuštění),
- zlepšení povědomí o značce,
- zvýšení zisku,
- atd.
Techniky SEO
Technikou (metodou) je každá činnost, která napomůže k dosažení cílů. Zároveň to ale nesmí být podvodné techniky. I když naleznete nekalou techniku, která vám chvíli vydrží, stejně si toho Google nakonec všimne a penalizuje vaši doménu, takže se to určitě nevyplatí.
V raných začátcích Google a vyhledávačů obecně bylo opravdu možné dosáhnout vyšších výsledků pomocí podvodných praktik. Mezi ty patřilo např.: podstrčení výsledků pro vyhledávač, i když je obsah stránky jiný (cloaking), využití odkazových farem a katalogů, automaticky generovaný obsah, který nedává uživateli smysl, přesměrování na jiný web (doorway pages), nepřirozené odkazy, špatně napsané placené články, komerční odkazy, odkazy skryté před zraky návštěvníků, komentářový spam, duplicitní obsah, výměny odkazů a další. Google je s každou verzí svého vyhledávacího enginu však nejen chytřejší, ale také tvrdší a tyto techniky přestaly fungovat již před dlouhými léty.
Když jsme již u Googlu, tak ten poskytuje dokument Pokyny pro webmastery, ve kterém mimo jiné zmiňuje i za které přestupky weby penalizuje.
Jak tedy na to? Představte si, že neexistují vyhledávače a pak vytvořte webové stránky. Vytvořte je tak, aby byly přínosné především pro vaše návštěvníky a potenciální zákazníky.
Podívejte se na svou konkurenci a řekněte si, jestli si vaše stránky zaslouží být ve výsledcích vyhledávání před ní. Je odpověď ne? Tak na svých stránkách pracujte dál. Na všech těch SEO věcech: copywritingu, titulcích, odkazech a zpětných odkazech, klíčových slovech, rozložení klíčových slov ve struktuře stránek, rychlosti, mobilní verzi, navigaci, přesměrování, šifrování, relevanci a duplikaci obsahu, aktivitě na sociálních sítích, PR, PPC, uživatelském rozhraní a zkušenosti, atd.
Zní to jako moc věcí? V tomto kurzu se jim budeme postupně věnovat.
Některé věci nejsou SEO, je to online marketing, design, sociální sítě. Ale se SEO úzce souvisí a navzájem se doplňují:
- musíte vědět, co máte,
- musíte to umět dobře popsat,
- musí to mít správnou strukturu,
- musíte to dobře a aktivně propagovat.
Důležitost SEO
SEO je důležité, protože vyhledávače bývají největším zdrojem návštěvnosti. Reklamní kampaň si nemůžete platit věčně. Proto si musíte vytvořit podmínky pro dlouhodobou (organickou) návštěvnost. (Organická návštěvnost je taková, která pochází z neplacených odkazů z vyhledávání.)
Vaše webové stránky musí mít u vyhledávačů dobrou reputaci. Mělo by na ně vést co největší množství smysluplných (přirozených) odkazů. Obsah musí být fakticky správný a musí poskytovat odpovědi na dotazy uživatelů vyhledávačů.
Na stránkách nesmí být použity žádné nekalé praktiky SEO.
Vyhledávače dnes hodně dbají na uživatelskou zkušenost (především Google). Je tedy nutné, abyste dbali i na technickou stránku webu. A to i na mobilních telefonech a ideálně i na screen readerech). Návštěvník se musí rychle a bez zbytečného čekání dostat k odpovědi, kterou požaduje. Jinak je veškeré snažení zbytečné, protože vaše stránky ihned opustí.
Abyste věděli, zda má práce na webu smysl, tak je potřeba SEO nějak měřit. To lze pomocí různých nástrojů (ty si také představíme v dalších lekcích - Google Analytics, Search Console, atd.) a také nejdůležitější metriky.
Výhody a nevýhody
Začněme výhodami:
- SEO nestojí peníze. To ale pouze v případě, kdy se na to vrhnete sami. Pokud si seženete specialistu, pak platíte jeho práci. A to nemluvíme jen o pár desítkách tisíc. Ceny jsou opravdu vysoké.
- Dobře rozjeté SEO vám bude navyšovat návštěvnost, tím pádem budete mít více potencionálně platících zákazníků.
- Přívětivější prostředí pro návštěvníky. Jak jsme si řekli, SEO totiž není jen o tom dostat se nahoru ve vyhledávání. Když budete stále vylepšovat svůj obsah, pak se k vám budou návštěvníci mnohem raději vracet.
- Pomůže vám budovat důvěryhodnost.
- S rostoucím obsahem, návštěvností důvěryhodností a platícími zákazníky poroste i vaše firma/značka...
- Z dlouhodobého hlediska je SEO často efektivnější. PPC (placená reklama) vám sice dá okamžité výsledky, ale taky si za ni zaplatíte.
A teď se přesuňme k nevýhodám:
- Určitě musíme zmínit právě čas. SEO je dlouhodobý proces, na kterém se musí stále pracovat. Výsledek se neprojeví hned.
- Na to určitě navazuje úsilí, které se práci musí věnovat.
- S tím se pojí i znalosti. Bez základních znalostí HTML a CSS se to neobejde. Dále pak SEO můžeme rozřadit na technické a obsahové. Tudíž je tu spousta věcí, které člověk potřebuje znát a neopomenout je.
- Výsledek vám nikdo nedokáže zaručit. SEO může být prostředkem pro zviditelnění, ale také vaše konkurence se o to snaží. Proto musíte být originální.
Závěr
U většiny veřejnosti se SEO vžilo jako jakási tajná magie, pomocí které dosáhnete rychle úspěchu s minimální snahou. Pokud chcete ztrácet čas optimalizací nekvalitního webu, tak vás tento seriál zklame a budete se muset poohlédnout jinde po nějakých zaručených tipech, kterými Google přechytračíte a dostanete se na vrchol. Nebo ten čas můžete raději investovat do tvorby kvalitního webu a přečíst si zde, jak s ním dosáhnout ještě lepších výsledků.
V další lekci, SEO - Princip internetových vyhledávačů a Google PageRank, si vysvětlíme, jak fungují ranky vyhledávačů a jakým způsobem je můžeme navýšit.