NOVINKA! E-learningové kurzy umělé inteligence. Nyní AI za nejlepší ceny. Zjisti více:
Vánoce v ITnetwork jsou tady! Dobij si nyní kredity a získej až 80 % extra kreditů na e-learningové kurzy ZDARMA. Zjisti více.

Úvod - Seznámení s Petrem

Petr je vizuální programovací nástroj, což znamená, že namísto psaní textu se program sestavuje z grafických prvků (mimochodem - vzhled struktury připomíná strom, odtud název Gemtree). To má několik předností - jednak program je mnohem přehlednější a jednak, a to hlavně, odpadá jakákoliv syntaktická kontrola. Prvky zkrátka nedáte k sobě nesprávně ať se snažíte sebevíc, takže se nikdy nedočkáte obvyklých chybových hlášení, že jste něco zadali špatně.

Nejdříve bychom měli začít s instalací, tak jak je to u všech tutoriálů obvyklé. Postup instalace je celkem jednoduchý - po spuštění instalátoru zvolte jazyk (nejspíš Česky), zvolte instalaci tlačítkem Instalovat, potvrďte licenční smlouvu tlačítkem Souhlasím a nakonec v následujícím okně zahajte instalaci tlačítkem Dokončit. U plné verze Petra budete navíc v jednom meziokně vyzváni ke vložení originálního instalačního CD. Po provedení instalace uzavřete instalátor tlačítkem Konec.

Pokud jste Petra nainstalovali (nebo jen rozbalili bez instalace), uvidíte po jeho spuštění podobně vypadající okno:

V okně vidíte seznam hotových programů, které máte v Petrovi k dispozici. Samozřejmě v Lite verzi je jich podstatně méně, ale další programy si můžete snadno doplnit stáhnutím z internetu.

Programy v Petrovi mají jednu zvláštnost, se kterou se nikde jinde nesetkáte. Jedná se o plnohodnotné aplikace systému Windows (jsou to tedy platné EXE programy), ale současně tyto EXE programy obsahují i plný zdrojový kód programu. Takže jakýkoliv program vytvořený v Petrovi můžete buď používat bez nutnosti instalovat jakákoliv další prostředí (není třeba ani instalace Petra) a přitom ho můžete kdykoliv otevřít v Petrovi a upravit. Tedy, až na případ, kdy je program uložený ve verzi Profesional, která umožňuje uložit program bez zdrojového kódu.

Kde na disku Petrovské programy najdete? Pokud jste Petra nainstalovali pomocí jeho instalátoru, zobrazte si vlastnosti spouštěcí ikony Petra. V položce Cíl uvidíte cestu k samotnému nástroji Petr, například C:\Program Fi­les\PetrLite\PE­TER.EXE (této složce říkáme domovská složka). Nahlédnete-li do složky, najdete tam složky jednak s knihovnami obrázků, zvuků atd. a také složku PROGRAM, která obsahuje programy vytvořené v Petrovi. Spustíte-li Petra přímo v jeho domovské složce (kliknutím na PETER.EXE), budete upravovat přímo tyto programy.

Petr ale umí upravovat programy víceuživatelsky. Jak si můžete ve vlastnostech spouštěcí ikony všimnout, položka Spustit v ukazuje do jiné složky, zpravidla do datové složky uživatele. To je pracovní složka Petra. Začnete-li nějaký program upravovat, Petr nezmění jeho původní podobu v domovské složce, ale uloží upravenou kopii do pracovní složky. Takto si může každý uživatel upravovat své verze programů, aniž tím znefunkční původní verze pro jiné uživatele. A návrat k původní nezměněné verzi programu je také jednoduchý - stačí upravený program v okně prostě zrušit a na jeho místě se objeví originální neupravená verze.

A teď k programům. Jak vidíte podle tlačítek na panelu nástrojů (= nástrojová lišta), programy můžete spouštět (tím že vyberete ikonku programu a stisknete tlačítko Start), otevírat, vytvářet, kopírovat, přejmenovávat, rušit. Ke zvýšení přehlednosti máte k dispozici složky. Složka se dvěma tečkami slouží k vynoření ze složky o úroveň výše. Všechny operace (kromě vytvoření a úpravy programu) můžete dělat i ze souborového manažeru Windows.

Poznámka: Pokud se vám nějaký program namísto spuštění otevře v editoru, znamená to, že je v nespustitelné formě a je nutné ho před spuštěním nejdříve uložit. Jedná se např. o program Bludiště, kerý je součástí Lite verze. Je to z důvodu zmenšení velikosti souboru při downloadu.

Nyní vyberte některý program a otevřte ho tlačítkem Otevřít. Zobrazí se editor programu vypadající například takto:

Jak si můžete všimnout, okno editoru je rozděleno na 5 polí. Vlevo nahoře je pole Společné proměnné a funkce. V tomto poli jsou prvky (funkce a proměnné) přístupné v celém programu, říká se jim proto též Globální. Pod ním je pole Místní proměnné a funkce, ve kterém jsou prvky přístupné pouze uvnitř funkce. Jiný název těchto prvků je Lokální. Tohoto pole si zatím nevšímejte. Vpravo nahoře vidíte pole Základní prvky, koš. Zde najdete všechny konstrukční prvky které máte k dispozici. Prvky jsou organizované do skupin, můžete je rozbalovat kliknutím na křížek před ikonkou. V tomto poli nemůžete nic měnit a proto má jednu zvláštní vedlejší funkci - odpadkový koš. Přenesením nějakého prvku sem do tohoto pole příslušný prvek zahodíte. Dále, o trochu níže, je pole Knihovna proměnných a funkcí. Zde si můžete vytvářet banku např. vlastních obrázků nebo odtud vkládat do programu knihovní prvky ze souborů. No a nakonec nám zbývá největší, prostřední pole. To je hlavní editační pole programu. Zde upravujeme jak programovou strukturu tak obsah grafických i jiných prvků. Čili zde tvoříme.

Budete-li někdy potřebovat bližší informace k nějakému prvku, vyberte ho kliknutím na prvek a poté stiskněte klávesu F1. Otevře se podrobná nápověda k němu.


 

Všechny články v sekci
Základy práce s programem
Článek pro vás napsal Panda38
Avatar
Uživatelské hodnocení:
4 hlasů
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity