Lekce 1 - Příprava a nastavení
Vítejte v úvodním článku seriálu tvorby moderního portfolia. Představíme si nejvhodnější jazyky, které budete potřebovat znát pro efektivní tvorbu a návrh moderních webových stránek. Pokud neznáte základy HTML a CSS, přečtěte si nejprve seriál o HTML a CSS.
Motivace
Abychom pro začátek získali patřičnou motivaci, ukažme si obrázek výsledného webu, který v tomto kurzu vytvoříme:

Editor/IDE
Základem úspěchu tvorby webových stránek je vhodný editor či IDE. Čím lepší budete míti editor/IDE, tím budete schopni psát váš kód rychleji a také kvalitněji - např. díky napovídání, zvýrazňování syntaxe či upozorňování na chyby. Já osobně doporučuji textový editor Sublime Text 3, o němž si více můžete přečíst zde na ITnetwork, nebo pokud chcete něco bytelnějšího, tedy IDE, doporučuji PHPstorm, který je ovšem placený. Můžete si ho však vyzkoušet na 30 dní zdarma.

Ukázka textového editoru Sublime Text 3
Vhodné jazyky
Další velmi důležitou částí při tvorbě webu je zvolit si dobré jazyky. Tedy takové, které jsou hodně podporované a se kterými se dá efektivně pracovat. Myslím si, že bychom určitě měli šáhnout po jazycích HTML5 a CSS3, které jsou již pro tvorbu webů velkým standardem. Tyto jazyky využijeme pro rozložení a stylování stránky. Stránku také budeme chtít doplnit o efekty, tedy nějaké animace, na které využijeme jazyk Javascript a samozřejmě také jeho knihovnu jQuery.
Abychom si ušetřili trápení s CSS, které při větších projektech může obsahovat stovky až tisíce řádků, použijeme CSS preprocesor. O preprocesorech obecně si řekneme něco v dalším článku. V naší sérii však budeme používat jazyk Sass. Určitě využijeme informace z jeho dokumentace na stránce http://sass-lang.com/.
Sass je jazyk, který nám ulehčuje psaní stylů. Nabízí nám totiž použití proměnných, podmínek, cyklů, mixinů, matematické operace a další užitečné funkce jako třeba ztmavení barvy o X procent. Sass má dvě syntaxe - my budeme používat syntaxi SCSS (Sassy CSS), která je více podobná syntaxi CSS a je lépe čitelná pro nezasvěcené - tedy pro ty, kteří s preprocesory nikdy nepracovali.
Návrh webu
Každá stránka musí vzejít z určitého grafického návrhu, nejlépe samozřejmě od zkušeného grafika. Návrh můžeme vytvořit 2 základními způsoby: vymýšlením při psaní kódu - což je opravdu ta nejhorší chyba, kterou můžete udělat - a nebo návrh od nějakého grafika - tedy "obrázek".
Návrh se tedy budeme snažit dělat jako grafik - uděláme si nějaký ten "obrázek". Na to můžeme použít libovolný grafický editor - Photoshop, Inkscape, Gimp etc. - nebo jednodušší variantou je použít tužku a papír. Můžeme pak vytvářet přímo "obrázek" tak, jak to má vypadat, nebo jen rozložení, což je jakýsi wireframe, neboli skica.
V našem tutoriálu tedy budeme pracovat s grafickým návrhem v podobě wireframu, který si představíme v některém z dalších dílů.
Analýza návrhu
Poté co dostaneme k dispozici wireframe, musíme si jej zanalyzovat a v hlavě si urovnat pomyslnou důležitost elementů v designu. Nejdříve tedy uděláme ty důležitější části a následně ty méně důležité - tedy např. nejdříve uděláme menu a až poté jeho položky.
Dalším bodem je nejdříve nakódovat web a až poté připsat Javascriptové efekty. S tím souvisí fakt, že stránka musí být spustitelná také bez Javascriptu tak, aby se dala pohodlně ovládat - pokud se tedy nejedná o nějakou speciálnější webovou aplikaci, kde je Javascript nutný.
Instalace Ruby
Jelikož Sass je nutno kompilovat do CSS, a jeho kompilátor je napsán v RUBY, musíme stáhnout Ruby a nainstalovat jej.
Windows
Instalátor pro Windows nalezneme na stránce http://rubyinstaller.org/downloads/ Zde si musíme dát pozor, abychom při instalaci zaškrtli "add ruby executables to your path", což vytvoří jakousi systémovou proměnnou.

Instalace Ruby ve Windows
Linux
V Linuxech využijeme terminál, kde Ruby nainstalujeme pomocí příkazu
pro Debian či Ubuntu:
sudo apt-get install ruby
nebo pro CentOS či Fedoru:
sudo yum install ruby
Mac
V Mac by mělo být ruby předinstalované v systému.
Instalace Sass
Nyní nainstalujeme kompilátor pro Sass.
Windows
Spustíme si CMD a zadáme příkaz:
gem install sass
Linux a Mac
Spustíme si terminál a zadáme příkaz:
sudo gem install sass
Nyní již máme vše potřebné pro kompilaci Sass do CSS hotové.
Sass v Sublime Textu
Sublime Text umí zavolat kompilátor s určitými argumenty. To znamená, že my nemusíme pracovat s kompilátorem přímo.
Nejdříve si nainstalujeme Package Control, jak je vysvětleno v http://www.itnetwork.cz/…sublime-text - který využijeme pro stáhnutí doplňku pro zvýrazňování Sass syntaxe.
Otevřeme si seznam příkazů (CTRL + SHIFT + P), v něm si vyhledáme možnost Package Control: Install Package. Chvíli počkáme a vyjede nám nová tabulka, do které napíšeme "Sass". Zobrazí se vám několik možností a pravděpodobně hned první bude samotné "Sass", které stáhneme. Nyní se bude zvýrazňování nastavovat automaticky a pokud ne, stačí v seznamu příkazů zadat "Set syntax: Sass".
Existuje také doplněk na kompilování, který však nedoporučuji a místo toho si vytvoříme vlastní předpis pro kompilaci podle mého již připraveného kódu:
{ "cmd": ["sass", "--update", "$file:${file_path}/../css/${file_base_name}.css", "--stop-on-error", "--no-cache"], "selector": "source.sass, source.scss", "line_regex": "Line ([0-9]+):", "osx": { "path": "/usr/local/bin:$PATH" }, "windows": { "shell": "true" } }
Kód si stáhneme, pojmenujeme jako SASS.sublime-build a vložíme do složky %AppData%\Roaming\Sublime Text 3\Packages\User.
Po stisku CTRL + B, neboli Menu->Tools->Build se nám soubor zkompiluje.
Výsledný soubor je směřován do složky o úroveň výše a poté do složky css/, čehož docílíme pomocí:
${file_path}/../css/${file_base_name}.css
Pokud budeme chtít změnit cílovou složku, jednoduše změníme příkaz výše.
Může se stát, že se vám budou při kompilaci zobrazovat nějaké errory, a pokud to bude něco o UTF-8, je to pravděpodobně způsobeno tím, že máte soubor uložený v nějaké složce, ve které jsou v názvu použity háčky/čárky. Stačí se jich zbavit a vše by mělo fungovat.
Sass v PHPstormu
Zde je používání Sassu jednodušší. V projektu si stačí vytvořit soubor Sass, ke kterému vyskočí možnost přidat watcher. Potvrdíme a otevřeme si Menu->File->Settings, kde najdeme položku File Watchers. Pokud zde nemáme žádný watcher, klikneme na plusko a jeden pro SASS(SCSS) vytvoříme. IDE nám automaticky vyplní informace a kompilace funguje sama hned při uložení. Zde je důležité míti zaškrtlou položku "Track only root files".
PHPstorm vám bude automaticky zvýrazňovat syntaxi a dokonce i chytře napovídat jak základní funkce z Sass, tak i ty vaše.
Pro umístění souboru do jiného místa - v našem případě do složky css/ pozměníme v nastavení watcheru hodnotu položky "Output paths to refresh" a v argumentu část za dvojtečkou na:
$ProjectFileDir$/css/$FileNameWithoutExtension$.css

Změna cílové složky v PHPstormu
Pro tento díl to bude již vše.
V další lekci, Úvod do CSS preprocesoru Sass, si ukážeme základy preprocesoru Sass, abychom se v něm naučili efektivně pracovat. Ukážeme si také jeho rozdíly oproti CSS.