Metaverzum: Co nás čeká v paralelním světě?
Svět se digitalizuje. Digitalizují se i takové každodenní činnosti života, o kterých by naši předci ani nesnili, že je možné provádět z pohodlí domova. Protože se tento svět čím dál více rozšiřuje, začínají ho někteří nazývat Metaverzí nebo Metavesmírem.
Co v něm bude možné dělat? Jaké nové příležitosti přinese? Jaké jsou předpovědi a jak se k němu staví skeptici? Měli bychom se obávat této technologie?
Co je to Metaverzum?
Mluvit zatím o Metaverzu v dnešní době se širokou veřejností je podobně obočí zdvihající téma, jako byly hovory o internetu, když byl ještě v plenkách. Pojďme si nejdříve vysvětlit, co tento výraz znamená a kde se vzal. A ne, Mark Zuckerberg není jeho autorem.
Na začátku všeho bylo slovo - Metaverzum
Tento termín se objevuje již několik let. Slovo "Metaverze" ve skutečnosti vymyslel autor Neal Stephenson ve svém sci-fi dystopickém románu Snow Crash z roku 1992. Stephenson ve své knize označil Metaverzum za všeobjímající digitální svět, který existuje paralelně s reálným světem. V roce 2022 si však odborníci stále nejsou jisti, zda by se Metaverze mohla vyvinout v něco podobného. Do češtiny se také překládá jako Metavesmír nebo Multivesmír.
Co vůbec Metaverzum je?
Když se internet a výpočetní technika prvně objevily, byly všechny interakce založeny především na textu - e-maily, zprávy, uživatelská jména, e-mailové adresy. Později se stávaly více mediálními - fotografie, videa, živé přenosy. Další povýšení uživatelského rozhraní a uživatelského zážitku je logicky do 3D.
Mnozí odborníci se na Metaverzi dívají jako na 3D model internetu. V podstatě jde o místo paralelní k fyzickému světu, jak už bylo řečeno, kde trávíš svůj digitální život. Místo, kde máš ty i ostatní lidé svého avatara a komunikuješ s nimi prostřednictvím jejich avatarů a používáš digitální aktiva, která budou pravděpodobně zaznamenána v blockchainu. Někteří také tvrdí, že Metaverze v pravém slova smyslu vlastně ještě neexistuje.
Ještě jednodušeji řečeno, Metavesmír by měl představovat nás skutečný život ve virtuální realitě + něco navíc. Budeš si zde moci nakupovat oblečení, chodit do kina, kupovat dům a pořádat večírky pro přátele. Jestli znáš film Náhradníci z roku 2009, pak tušíš, jak by to mohlo vypadat. Ačkoliv tam nebyla žádná virtuální realita. Lepší příklad je asi seriál Červený trpaslík a díl Lepší než život. Či v seriálu Kancl (americké verzi) v jednom díle špehuje Jim Dwighta v podobném virtuálním prostředí, kde všichni mají své avatary a vytváří si tak život, který by rádi žili.
Internet je dálnice vedoucí do Metaverza?
Svým způsobem je internet odborníky popisován jako dálnice informací, teda cesta či zprostředkovatel, mající mnohem větší potenciál, než si zatím umíme představit. Alespoň většina lidí. Společně s internetem se bude vyvíjet také Metaverzum ekvivalentní skutečnému světu a bude mnohem více distribuované, demokratické, plynulé a rozmanité.
Zatím ale nic takového neexistuje a ani v blízké budoucnosti nebude realizovatelné. Metaverzum totiž postrádá úplnost a celistvost našeho reálného světa. I představy o něm samotném se rozcházejí člověk od člověka.
Vzhůru do nekonečna a ještě do dál... do Metaverza
Zatím není jednoduché být úplnou součástí Metaverza. Odborníci doporučují pořídit si různé 'hračičky', aby ses mohl do zážitků skutečně ponořit. V závislosti na finančních možnostech můžeš jít do cenově dostupného Google Cardboard za 10 dolarů, náhlavní soupravy střední třídy Oculus Quest 2 za 300 dolarů nebo dokonce vysoce kvalitní Valve Index VR za 999 dolarů, píše Vice.com
Neexistuje však jednotný portál, který by lidé mohli využívat k přístupu k různým virtuálním realitám a službám v tomto duchu. Každý má svou platformu (Google, Apple) a na ní nabízí své služby. Zde narážíme na roztříštěnost a důvod, proč je Metaverzum zatím jen představou.
Řada technologických velmocí začala nabízet různé zážitky, od her a virtuálních pracovních prostor až po živou zábavu a nemovitosti. Patří sem platformy jako Decentraland, Axie Infinity, Horizon, Sandbox, Fortnite a Roblox.
Mnozí odborníci však také tvrdí, že k tomu, aby ses dostal do Metaverza, nepotřebuješ nutně VR headset. Stačí ti tvůj chytrý telefon. Tím způsobem v něm ovšem budeš trávit čas pasivně. Každý den přistupují k 3D virtuálním světům vykresleným v reálném čase prostřednictvím tabletů a chytrých telefonů stovky milionů lidí. Je pravděpodobné, že i za deset let zůstanou tato zařízení hlavním způsobem, jakým budeme k Metaverzu přistupovat, píše Vice.com. Nicméně, ačkoliv se nejedná o plnohodnotný způsob využití virtuálního světa, můžeš si tak alespoň vyzkoušet jeho základní funkce.
Proč by mělo Metaverzum vůbec vzniknout?
Další logická otázka, která může kdekoho napadnout je: 'A proč to vše? Čím Metaverzum přispěje světu?'
Jelikož samotná definice tohoto paralelního světa není ucelená, ani tady nemůžeme předpokládat jednotná očekávání. Metaverze je již nyní považována za budoucnost zábavy, módy, her a dokonce i večírků. Odborníci však tvrdí, že její nejlepší využití bude pravděpodobně ve vzdělávání. Velkým přínosem by mohla být především v těch oblastech vzdělávání, kde je potřeba pracovat a získávat praxe a určitá manuální zdatnost. Takoví medici, kteří většinou v prvním či druhém ročníku tráví mnoho času na pitevně, by tak mohli ve vlastním čase skutečně pilovat jemnou motoriku. Či pro mechaniky trénovat výměnu a opravu různých součástek. Využití by se našlo jistě mnoho.
Vstup do rozvíjejícího se světa technologií a staň se programátorem pomocí kurzu zdarma od Úřadu práce.
Dále si mnozí slibují i zlepšení spotřebitelského chování, snížení tvorby průmyslových výrobků a spotřeby fosilního paliva. Opět si dovolme zapátrat v paměti a vybavme si mnoho dílů ze Star Treku z jejich Simulátoru (Holodeck). Některé zážitky, bychom mohli prožít 'plnohodnotně' aniž bychom museli opustit místnost, kupovali oblečení, utráceli peníze, ... Samozřejmě je otázka, jak energeticky náročné vše bude.
Metaverzum nepřináší jen samá pozitiva
Jak bylo výše popsáno, vzdělávací přínos společnosti Metaverza je obrovský. Problém je ovšem ten, že oči i mozek se po čase unaví. Zatím nikdo nedokáže trávit hodiny nepřetržitě ve virtuální realitě.
Největší negativa, na která poukazují odborníci, se týkají bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že by Metaverze shromažďovala údaje o pohybu našich očí, pohybech rukou, tvaru místnosti a podobně, není jednoduché zachovat svobodu a zároveň bezpečnost. Musíme také vymyslet právní rámec toho, co se stane, pokud nás ve virtuální platformě někdo obtěžuje. Takové chování má reálné důsledky, jelikož jsme v onu chvíli hluboce ponořeni do technologie a vnímáme je jako realitu.
Závěrem
Prozatím není Metaverzum jako takové životaschopné. Rozhodně ne tak, aby se jednalo o zdravé prostředí, ve kterém bychom mohli trávit více než jen pár hodin života denně. Sice máme VR, dokážeme vytvořit avatary a již máme decentralizovanou měnu, ale pořád ještě chybí to hlavní. To, co by tyto tři základní atributy románu z 90. let o naší přítomnosti drželo pohromadě a vdechlo jim život. Od 21. století si mnozí autoři sci-fi slibovali kde co. Ještě mu není konec. Nedávné přejmenování společnosti Facebook na Meta signalizuje, že se nezadržitelně blíží. Nasedni do rozjetého vlaku a staň se programátorem pomocí rekvalifikovačního kurzu placeného Úřadem práce.
Další zajímavé články